onsdag, april 27, 2011

Dagens gnäll.

Jag tog visst ett ganska långt påsklov. Det kan ju vara en sak att gnälla på. Fast vi hade det så skönt hemma hos föräldrarna över påsk så det får vara värt en så kallad "bloggtorka".

Men nu till gnället! Vi var som sagt hemma hos föräldrarna i påsk och skulle ta tåget tillbaka i söndags. Men det visar sig när vi kommer till stationen att vårt tåg är inställt och ersatt med buss. Minst 2 timmar på buss med en katt och en åksjuk Tant Elisabeth kändes inte så lockande. Och någon information om när bussen skulle komma fick vi inte heller. Då ringer jag till sj för att höra om vi kan ta tåget som går en timme senare istället. Svaret som dom kunde ge mig var att dom inte kunde boka om biljetterna eftersom det var Västtrafik som körde det tåget vi skulle åkt med. Så vi fick ett nummer och ringde Västtrafik. Det tog otroligt lång tid att komma fram där, det satt väl en människa där och trodde att hon skulle ha en lugn påskdag. Moahaha. Iallafall så kom jag till slut fram och förklarade situationen, att vi ville boka om våra biljetter till nästa tåg som gick. Följande dialog utspelar sig sen:

Tant Elisabeth: Hej, vi vill boka om våra biljetter till nästa tåg eftersom vårt har blivit inställt och ersatt med buss.
Västtrafik: Men du har bokat via sj va? Då får du ta det med dom.
T E: Men dom hänvisade ju mig till er eftersom det är ni som kör tåget?
V: Ja men du förstår, vi säljer inga biljetter eftersom vi inte har något bokningssystem.
T E: Så du menar att ni inte säljer några biljetter till era tåg.
V: Ja precis.
T E: Men varför kör ni tåg då?
V: Det kan man ju undra.

Ungefär här inträffar en lätt hjärnblödning.

T E: När kommer den där ersättningsbussen då?
V: Jag ska kolla. (Långt knapprande på datorn) Den gick 17.20 från Nässjö.

Stor hjärnblödning.

Tåget vi skulle åkt med skulle ha gått från Habo 17.14, ersättningsbussen går fem minuter efter det, från Nässjö! Ungefär här lägger jag på luren i örat på västtrafiksmänniskan. Men det är rätt svårt att lägga på luren argt med en mobiltelefon. Det enda man kan göra är att trycka lite extra hårt...

Vi gick iallafall på nästa tåg, och med en snäll konduktör som ringde sj så ordnade det sig så att vi fick åka med nästa tåg till Göteborg. Sj kanske inte hade så mycket val nu när dom ska förbättra sin image...

Så kontentan är en hytten näve åt Västtrafik och en tumme upp för Sj. Det ska bli spännande att se hur det funkar med resegarantin på Västtrafik. Det har potential till ett helt eget inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar